elen

Καλώς ήρθατε στο dirfys.gr, ένα site στο οποίο μπορείτε να βρείτε σχεδόν τα πάντα σχετικά με την περιοχή της Δίρφυς. Σκοπός μας είναι να δείξουμε και να αναδείξουμε τις ομορφιές της περιοχής σε όσους δεν την έχουν επισκεφτεί, να προσφέρουμε χρήσιμες πληροφορίες στους κατοίκους της και να φέρουμε πιο κοντά τους απανταχού Δίρφυους.

Καλή περιήγηση

 

                                                                                                                          

Prev Next

bai tv1

           B.A.I. TV

A+ R A-

Διρφυακά Νέα

Στους γάμους της Στενής ...
Διαβάστε περισσότερα...
Ο Μάης μπορεί να είναι ο μήνας ...
Διαβάστε περισσότερα...
Η ζωή του Στενιώτη ήταν πάντα ...
Διαβάστε περισσότερα...
Γύρω στα 1790 όπως αναφέρει η ...
Διαβάστε περισσότερα...
Prev Next

Κοινωνία

Οικονομία

Απόψεις

Πολιτική



Παράξενα

Περιβάλλον

Πάσχα στη Στενή

pasxa1

Οι προετοιμασίες και οι άλλες εκδηλώσεις για το Πάσχα, αρχίζουν απ΄ το Σάββατο του Λαζάρου. Απ΄ την προηγούμενη μέρα τα κορίτσια του σχολείου έχουν ετοιμάσει το καλαθάκι τους με λουλούδια για να πουν το Λάζαρο

«Δύο μέρες τον φυλούσαν

κι άλλη μια τον προσκυνούσαν,

την ημέρα την Τετάρτη

κίνησε ο Χριστός για να ΄ρθει

και εβγήκε η Μαρία

έξω από τη Βηθανία.

-Αν εδώ ήσουν Χριστέ μου

Δε θα πέθαιν ο αδελφός μου

-Άντε πίστευε Μαρία

Κι έλα πάμε στα μνημεία.

Εκεί ο Χριστός δακρύζει

Και τον Άδη φοβερίζει

-Σήκω πάνω Λάζαρέ μου

Φίλε και αγαπητέ μου.

Τότε ο Λάζαρος σηκώθει

Αναντρώθει

΄πολυτρώθει.

Λάζαρος λαζαρωμένος

Και με το κερί ζωμένος.

-Πες μας Λάζαρε τι είδες

Εις τον Άδη όπου πήγες;

-Είδα φόβους, είδα τρόμους

Είδα βάσανα και πόνους.

Δώστε μου λίγο νεράκι

Να ξεπλύνω το φαρμάκι

Της καρδιάς και των χειλέων

Και μη με ρωτάτε πλέον.

Οι νοικοκυρές δωρίζουν στα κορίτσια αυγά ή χρήματα.

Η Κυριακή των Βαΐων γιορτάζεται με μεγαλοπρέπεια. Τα βάγια τα φέρνουν από πολύ μακριά, το ποιο γνωστό σημείο ήταν η τοποθεσία Μαράτζαινες (απού τς Μαράτζινις) στης Δέλφης το κανάλι.

Τα΄ Αγιασμένο κλωνάρι που παίρνουν από την εκκλησία το βάζουν στο εικονοστάσι (στα ΄κονίσματα) και μένει εκεί όλο το χρόνο.

Τη Μεγάλη Εβδομάδα όλες οι δουλειές γίνονται μέχρι να χτυπήσει η καμπάνα γιατί μετά έπρεπε να πάνε στη εκκλησία.

Τη Μεγάλη Πέμπτη αρχίζει η προετοιμασία της Λαμπρής.

Εκτός από το, άσπρισμα και την άλλη περιποίηση του σπιτιού που κάνουν οι γυναίκες, ζυμώνουν τα κουλουράκια και της κουλούρες με το αυγό στη μέση (Λαμπροκουλούρες) και βάφουν τα΄ απαραίτητα αυγά. Για τα κόκκινα αυγά πιστεύουν ότι δεν χαλάνε γιατί είναι λαμπριάτικα.

Δε βάφουν αυγά όσοι έχουν πένθος.

Απ΄ το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης αρχίζει η γενική συμμετοχή στον εκκλησιασμό, που διαβάζονται τα 12 ευαγγέλια.

Τη Μεγάλη Παρασκευή νηστεύουν όλοι και συνήθιζαν να τρώνε ψωμί με ξύδι, σε ανάμνηση του μαρτυρίου του Κυρίου..

Απ΄ το μεσημέρι αρχίζουν να καταφθάνουν στην εκκλησία οι κοπέλες με λουλούδια από τις γύρω πλαγιές κι απ΄ τους κήπους για να στολίσουν τον επιτάφιο.

Το πιο περιζήτητο λουλούδι ήταν οι Μουτζούρες, που έβγαιναν κατά το Δυσκό(στου Ρόκη το Ρέμα).

Το απόγευμα οι γυναίκες και τα παιδιά πήγαιναν για να προσκυνήσουν τον Επιτάφιο και να περάσουν κάτω απ΄ αυτόν.

Το βράδυ στην περιφορά η χαρά των παιδιών ήταν τα «κλεφτοφαναράκια» όπως τα έλεγαν που τα έφτιαχναν μόνα τους.

Στην περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους του χωριού, κάποιος που είχε μείνει στο σπίτι ή έτρεξε πριν περάσει από κει η πομπή, υποδέχεται τον Επιτάφιο, βγάζοντας αναμμένα κεριά και λιβάνι στα μπαλκόνια ή στα παράθυρα ή στην πόρτα του σπιτιού.

Αξίζει να σημειώσουμε πως όταν βγαίνουν οι εκκλησιαζόμενοι από την εκκλησία περνούσαν κάτω από τον Επιτάφιο, ο οποίος έβγαινε πρώτος και τον κρατούσαν τέσσερις άνδρες ελεύθεροι(ανύπαντροι) και που η πράξη τους αυτή θα τους βοηθούσε να παντρευτούν εκείνη τη χρονιά (έθιμο που ισχύει και σήμερα).

Στην επιστροφή δε από την περιφορά του Επιταφίου στους δρόμους του χωριού πάλι περνούσαν κάτω από τον Επιτάφιο για να μπουν στην εκκλησία και να συνεχιστεί η ακολουθία.

Το Μεγάλο Σάββατο τελειώνουν οι προετοιμασίες και προμηθεύονται το απαραίτητο αρνί, όσοι δεν το προμηθεύτηκαν νωρίτερα ή δεν έθρεψαν δικό τους.

Στέλνονται οι κουλούρες στα βαφτιστήρια. Οι τσοπάνηδες στέλνουν γάλα, φρέσκο τυρί και γιαούρτι στους συγγενείς και φίλους γεωργούς, που κι αυτοί με τη σειρά τους τους στέλνουν κρασί, λάδι ή οτιδήποτε άλλο από την παραγωγή τους. Το αρνί το σφάζουν το Μεγάλο Σάββατο, αλλά οι τσοπαναίοι συνηθίζουν να το σφάζουν ανήμερα το Πάσχα. πολύ πρωί.

Τα μεσάνυχτα πήγαιναν όλοι στην Ανάσταση και συνήθως η Ανάσταση γινόταν δυο τρεις ώρες αργότερα, ώστε όταν σχολνούσε η εκκλησία να κοντεύει να «χαράξει».

Στο «Δεύτε λάβετε φως», ο χώρος της εκκλησίας μετατρεπόταν σε ένα μικρό πεδίο μάχης και το όνομα αυτού που πήρε πρώτος το φως έκανε το γύρο του χωριού, ήταν ο «ΣΤΑΡ» της βραδιάς. Έπρεπε κανείς να καταφύγει σε πονηρά μέσα για να πάρει το Άγιο Φως ή να έχει μεγάλη λαμπάδα ή να βάζει κοντά στο φυτίλι σπίρτα ή άλλες εύφλεκτες ουσίες για να «εκβιάσει» τη λήψη του φωτός.

Με το «Χριστός Ανέστη» του παπά, έξω από την εκκλησία, οι κρότοι απ΄ τους πυροβολισμούς και τα βαρελότα «χαλούσαν τον κόσμο».

Με τη λέξη βαρελότα εννοούμε όλους τους αυτοσχέδιους μηχανισμούς, όπως εκρηκτικές ύλες σφιχτοδεμένες μαζί με χαλίκια, μέσα σε χαρτιά που έσκαζαν χτυπώντας τα στον τοίχο.

Τα τρίγωνα γίνονταν με μπαρούτι τυλιγμένο με χαρτιά σε τριγωνικό σχήμα, έπαιρνε δε φωτιά με μικρό ειδικό φυτίλι που προεξείχε λίγο κι άναβαν με σπίρτο. Τα χαλκούνια ήταν όπως και τα τρίγωνα, αλλά για περιτύλιγμα είχαν αντί για χαρτί κάλυκα σφαίρας από γκρα ή πολυβόλο κ.τ.λ. και ήταν πολύ πιο επικίνδυνο από τα τρίγωνα. Άλλες μορφές βαρελότου ήταν τα «θηλυκά» κλειδιά που τα γέμιζαν με τρίμματα από κεφαλές σπίρτων και χρησιμοποιώντας ένα κατάλληλο σίδερο για επικρουστήρα, δεμένο με σχοινί ή σύρμα από το κλειδί, τα χτυπούσαν στον τοίχο κι έκαναν παταγώδη κρότο.

Στο σπίτι μετά την Ανάσταση έτρωγαν μαγειρίτσα, γαρδούμπες, αυγά, τυρί, γιαούρτι κ.λ.π.

Ανήμερα το Πάσχα, αφού έχουν συνεννοηθεί 3-4 ή και περισσότερες οικογένειες, πάνε τα αρνιά στην αυλή του ενός, βάζουν τις σούφλες πάνω στις «φούρκες» και το γυρίζουν ενώ η «θράκα» που έχει ετοιμαστεί από κληματόβεργες και ξύλα ελιάς επιτελεί το δικό της έργο, ροδοκοκκινίζοντας αργά-αργά τον οβελία, γεμίζοντας τον αέρα με την μυρωδιά του ψητού που γαργαλάει τα ρουθούνια, αναστατώνει το στομάχι και προκαλεί επιπλέον «εκκρίσεις σιέλου».

Οι γυναίκες πηγαινοέρχονται φτιάχνοντας και σερβίροντας συκωτάκια τηγανητά, αυγά, τυριά και η «χιλιάρα» «πλήρης οίνου» σαν άλλη κλώσα που καλεί τους νεοσσούς της κάτω από τα φτερά της, φαίνεται να καλεί τους «ομοτράπεζους» σε ευωχία κάτω από τους ατμούς της, έτοιμη να «ενδώσει» στην ελάχιστη επαφή του χεριού και να προσφέρει τα χείλη της «αβίαστα» σ΄ όλους τους συνδαιτυμόνες βοηθώντας έτσι στην «αισθησιακή τέρψη» και «ευδαιμονική ζάλη» του μυαλού και της ψυχής.

Το απόγευμα πάνε όλοι με τις άσπρες λαμπάδες στην «Αγάπη».

Εκεί ο κατηχητικός λόγος του Ιωάννη του Χρυσοστόμου κατευνάζει τα πάθη, μαλακώνει την ψυχή, γλυκαίνει τις καρδιές και φέρνει δάκρυα στα μάτια η αίσθηση για το πόσο καλός θα μπορούσε να είναι αυτός ο κόσμος

«-Πλούσιοι και πένητες, μετ΄ αλλήλων χορεύσατε

-Εγκρατείς και ράθυμοι, την ημέραν τιμήσατε.

-Νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευράνθητε σήμερον.

-Η τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες.

-Ο μόσχος πολύς, μηδής εξέλθει πεινών.»

Μετά την Αγάπη γινόταν χορός στην πλατεία στην Άνω Στενή και στην Κάτω Στενή ο χορός γινόταν στο προαύλιο της Αγίας Τριάδας.

Τη δεύτερη μέρα του Πάσχα, ο χορός επαναλαμβανόταν στα ίδια μέρη με μεγαλύτερη συμμετοχή.

 

 

Γιάννης Γιαννούκος

Ξενώνας "Νακαράκη"

Μουσικό Πανδοχείο

xenonas

ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΓΙΑ ΣΤΕΝΗ

Εισάγετε τη διέυθυνση σας και βρείτε την καλύτερη διαδρομή για εσάς!

ΚΕΝΤΡΟ ΞΕΝΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ

cafe1743 steni logo oval2

ΨΥΓΕΙΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

manitariadirfys

Ημερολόγιο Εκδηλώσεων

10 Ιουν 2017;
12:00AM
Dirfys Trails
10 Ιουν 2017;
12:00AM
Dirfys Trails