elen
joomla menu problem
A+ R A-

Διαδρομές - μονοπάτια

Περπατήστε στα μονοπάτια της Δίρφυς, σηματοδοτημένα από τον ελληνικό ορειβατικό σύλλογο Χαλκίδας , κάτω από την σκιά αιωνόβιων δένδρων. Διασχίστε το αισθητικό καστανόδασος της Στενής και δροσιστείτε στα νερά των πηγών του. Παρατηρήστε το πέταγμα των φιδαετών, γερακιών και τα σπάνιας ομορφιάς αγριολούλουδα. Ανεβείτε στο 'αλπικής ομορφιάς' Ξηροβούνι ή περάστε από το καταφύγιο γιά ένα ζεστό τσάϊ και συνεχίστε γιά την κορυφή της Δίρφυς.

• Φαράγγι Αγάλης - Καταφύγιο 'Μ. Νικολάου' (Μονοπάτι Α1)

Διάρκεια πορείας 2 ώρες  μέχρι την πηγή «Κράτια» και 4 ώρες έως το καταφύγιο. Η πορεία ξεκινάει από το γήπεδο του χωριού Άγιος Αθανάσιος. Στην είσοδο του χωριού υπάρχουν βρύσες με άφθονα νερά. Η διαδρομή μέσα στο φαράγγι είναι εντυπωσιακή. Κατά τους θερινούς και φθινοπωρινούς μήνες, το ποταμάκι είναι ξερό. Στο υπόλοιπο του έτους, ιδίως την άνοιξη, στο φαράγγι κυλάει ολοκάθαρο νερό που σχηματίζει όμορφους μικρούς καταρράκτες. Μετά μία ώρα περπάτημα, το μονοπάτι αφήνει το φαράγγι, διασχίζει πυκνό δάσος ελάτης και φθάνει στην πηγή «Κράτια».

Το καταφύγιο «Μ. Νικολάου» του ΕΟΣ Χαλκίδας

Στη συνέχεια ακολουθείτε για μισή ώρα περίπου τον δασικό δρόμο που έρχεται από το χωριό Λούτσα. Προσπερνάτε μια μικρή εγκατάσταση για τα κοπάδια και αρχίζετε να ανεβαίνετε προς τα αριστερά. Σε λίγο σταματάει ο δρόμος, συνεχίζει ανηφορική πορεία με αρκετή κλίση και κατόπιν τραβερσάρετε δεξιά. Όταν, από μια ράχη, φανεί το καταφύγιο αρχίζετε να κατεβαίνετε από κακοτράχαλη πλαγιά μέχρι την πηγή «Βλίτο» που απέχει περί τα 15 λεπτά από το διάσελο «Λειρή», στη βάση της Δίρφης. Από εδώ δεξιά, η πρόσβαση στο καταφύγιο είναι εύκολη.

• Άνω Στενή - Καταφύγιο 'Μ.Νικολάου' (Μονοπάτι Σ1)

Διάρκεια πορείας 2,5 ώρες
Η κλασική διαδρομή από τη Στενή έως το Καταφύγιο «Μιχάλης Νικολάου» του Ελληνικού Ορειβατικού Συλλόγου Χαλκίδας. Ξεκινάει από υψόμετρο 450 μέτρων (πίσω από το γήπεδο της Στενής) και φθάνει στα 1120 μέτρα. Το πρώτο τμήμα του μονοπατιού περνάει από πευκοδάσος (μαζί με σκίνα, κουμαριές, ρείκια, πουρνάρια και ποικίλη άλλη βλάστηση). Σε λιγότερο από 50 λεπτά πορείας υπάρχει η πηγή «Συκάμινο», που αναβλύζει στη ρίζα ενός μικρού βράχου.

Το καταφύγιο στη θέση «Λειρή»

Στο δεύτερο μισό της διαδρομής, αφού περάσουμε για λίγο από βραχώδη περιοχή φθάνουμε στον παλιό χωματόδρομο που αποτελούσε παλιότερα τον μοναδικό οδικό άξονα που ένωνε την Στενή με τα χωριά προς την πλευρά του Αιγαίου. Από τη θέση αυτή, η θέα (βορινά) προς τον μεγαλόπρεπο όγκο της Δίρφης και νότια προς το αλπικό Ξηροβούνι είναι θαυμάσια. Σε λιγότερο από 10 λεπτά πορεία μπαίνουμε στο τελευταίο κομμάτι της διαδρομής που βρίσκεται σε πυκνό ελατόδασος, γνωστό σαν «Ελάτια». Το μονοπάτι μετά από πορεία περίπου μισής ώρας καταλήγει στο Καταφύγιο.
Από εδώ μπορεί κανείς να φθάσει, μέσω χωματόδρομου στη βάση του κώνου της Δίρφης («Λειρή»). Λίγα μέτρα αριστερά από το ξεκίνημα της ανάβασης υπάρχει μικρή πηγή. Από εδώ αρχίζει σηματοδοτημένη διαδρομή, σε γυμνό τοπίο που οδηγεί σε 1,5 ώρα περίπου στην κορυφή του βουνού (1743 μέτρα).

• Άνω Στενή - Ράχη Συκά (Μονοπάτι Σ2)

Διάρκεια πορείας 2 ώρες.
Πρόκειται νια τη διαδρομή που διασχίζει το αισθητικό δάσος της Στενής. Ακριβώς απέναντι από τη γνωστή «βρύση του γιατρού» στην Άνω Στενή αρχίζει το μονοπάτι. (Μια δεύτερη είσοδος βρίσκεται περί τα 200 μέτρα παραπάνω, μετά το δασοφυλακείο δεξιά).
Αφού περάσετε δύο φορές το ποταμάκι που διασχίζει ένα υπέροχο πλατανόδασος φθάνετε σε διασταύρωση όπου υπάρχουν κατατοπιστικές πινακίδες του Ορειβατικού Συλλόγου. Ακολουθείτε την αριστερή πορεία, περνάτε ένα ρυάκι [που έχει πάντα νερό) και σε λίγο φθάνετε σε ένα χαρακτηριστικό στενό πέρασμα. Δεξιά του μια εντυπωσιακή αιωνόβια καστανιά, πραγματικό μνημείο της φύσης. Η πορεία συνεχίζεται πάνω στο πολιό μονοπάτι Στενής-Στροπώνων, ενισχυμένο με ξερολιθιά που προσφέρει όμορφη θέα προς το μικτό δάσος της Στενής, που αποτελείται κυρίως από καστανιές και έλατα, με αρκετά πεύκα (στα χαμηλότερα υψόμετρα) και πλατάνια στις ρεματιές. Η διαδρομή συνεχίζει στο καστανόδασος, τέμνει δυο δασικούς δρόμους και μετά περίπου 1,5 ώρα πορεία φθάνει στον ασφαλτοστρωμένο δρόμο Στενής - Στροπώνων. Τον διασχίσετε συνεχίζετε το μονοπάτι και σε λίγο φθάνετε στη «Ράχη Συκά» ή «Μεσοράχη».
Δεξιά ο δρόμος προχωρεί προς το Ξηροβούνι και αριστερά προς το Καταφύγιο, που απέχει λιγότερο από 20 λεπτά, μέσω της διαδρομής «Φιλοκλής Δράκος». Στο ξεκίνημα της πορείας προς το καταφύγιο απολαμβάνετε πανοραμική θέα, δυτικά προς την ρεματιά της Στενής και τον Βόρειο Ευβοϊκό και ανατολικά προς το Αιγαίο και την Σκύρο.

• Άνω Στενή - Ξηροβούνι (Μονοπάτι Σ3)

Διάρκεια πορείας 2 ώρες μέχρι την «Καλόβρυση»
Η διαδρομή ξεκινάει όπως ακριβώς και η Σ2. Στη διασταύρωση με τις πινακίδες του Ορειβατικού Συλλόγου ακολουθείτε την δεξιά πορεία, περνάτε ένα μικρό ποταμάκι και ανεβαίνετε μέχρι να συναντήσετε ένα δασικό δρόμο. Συνεχίζετε προς τα αριστερά και μετά από 20 περίπου λεπτά, αφήνετε το δρόμο και μπαίνετε, με οδηγούς τα σήματα που υπάρχουν, στη ρεματιά.
Το Ξηροβούνι όπως φαίνεται από την Δίρφυ.

Το μονοπάτι, που ακολουθεί την παλιά διαδρομή Στενής - Μετοχιού, περνάει από πανέμορφη ρεματιά κατάφυτη από πλατάνια και έλατα. Σε λιγότερο από 2 ώρες φθάνετε στην πηγή «Καλόβρυση» και στρίβοντας δεξιά, αφήνετε τη ρεματιά και ανεβαίνετε σε μια ράχη που αντικρίζει τις απότομες πλαγιές του Ξηροβουνίου. Σε λίγο συναντάτε τη διαδρομή «Γιάννης Κακάτσος». Αριστερά οδηγεί προς «Ράχη Συκά» και Καταφύγιο και δεξιά προς το Ξηροβούνι. Συνεχίζοντας προς Ξηροβούνι, μέσα από ελατόδασος, φτάνετε γρήγορα σε ένα χαρακτηριστικό όμορφο ξέφωτο, όπου μπορείτε να επιλέξετε.
α. Αριστερά προς την πηγή «Τέμπλα» και στη συνέχεια μέσα από μια θαυμάσια πορεία παράλληλα με τις ορθοπλαγιές του βουνού, προς την πηγή «Κόνισμα».
β. Η διαδρομή «Γιάννης Κακάτσος» συνεχίσει ευθέως προς τις κορυφές του Ξηροβουνίου. Μπορείτε να τις παρακάμψετε και να προχωρήσετε προς Αμπουδιώτισσα - Σέττα ή στο μονοπάτι Κ1 προς Κάμπια.

• Καμπιά - Ξηροβούνι (Μονοπάτι Κ1)

Διάρκεια πορείας περίπου 3 ώρες.
Ακολουθώντας το δρόμο στα νότια του χωριού Καμπιά που οδηγεί προς Μαυρόπουλο -Μίσιρο κλπ. μετά από 20 λεπτά στρίβουμε αριστερά στο μονοπάτι που οδηγεί ψηλά στο οροπέδιο.
Ξηροβούνι (1413μ)

Όταν φανεί ξανά το χωριό κάτω χαμηλά στρίβουμε αριστερά και τραβερσάροντας παράλληλα προς την κορυφογραμμή φτάνουμε στο οροπέδιο. Μετά το οροπέδιο μπαίνουμε στο μονοπάτι χαμένο στην αρχή στις φτέρες, που μετά λίγα μέτρα γίνεται πάλι ευκρινές, και φτάνουμε στα ΡΙΖΑ του Ξηροβουνίου.
Από εκεί ακολουθώντας τα σήματα της κλασικής διαδρομής στρίβουμε αριστερά προς «Ράχη Συκά» και Καταφύγιο ή δεξιά προς τις κορυφές του Ξηροβουνίου.

Ευχαριστούμε τον ορειβατικό σύλλογο Χαλκίδας για τις χρήσιμες πληροφορίες