elen
A+ R A-

Τριάδα Ευβοίας

Kriezwteio1a

Γεωγραφικά στοιχειά

Οι γεωγραφικές συντεταγμένες του χωριού της Τριάδας είναι ( 38°34'52.27"N - 23°42'46.54"E). Το υψόμετρο του κυμαίνεται μεταξύ των 100 – 135 μ. Βρίσκεται 23 χλμ. βορειονατολικά της Χαλκίδας (χρόνος διαδρομής 30΄) και 6 χλμ. ανατολικά από την έδρα του Δήμου Διρφύων-Μεσσαπίων, τα Ψαχνά(χρόνος διαδρομής 5΄).

Διοικητική Ιστορία

Το χωριό της Τριάδας αποτέλεσε επίσημα οικισμό το έτος 1836, του τότε Δήμου Μεσσαπίων και διατηρήθηκε για 4 χρόνια, όταν το 1840, μετά την κατάργηση του Δήμου, προσχώρησε στο Δήμο Χαλκιδέων. Για 26 ολόκληρα χρόνια ο οικισμός της Τριάδας άνηκε στα διοικητικά όρια της πόλης της Χαλκίδας. Το 1866, ο Δήμος της Χαλκίδας μετασχηματίστηκε σε δυο μικρότερους δήμους, το Δήμο Χαλκιδέων και Μεσσαπίων. Το 1912 ο οικισμός της Τριάδας, μετά τις αναθεωρήσεις των νόμων και τον εκσυγχρονισμό του κρατικού μηχανισμού, ενσωματώθηκε στο μετασχηματισμένο τότε Δήμο Μεσσαπίων, στην Κοινότητα Ψαχνών, στις 16/8/1912.

Στις 26 Σεπτέμβρη του 1946, για πρώτη φορά ο οικισμός πλέον αναβαθμίστηκε, αποσπάστηκε από τα Ψαχνά και αναγνωρίστηκε επισήμως ως Κοινότητα, με κύρια έδρα την Τριάδα. Μετά το πέρας, σχεδόν, μισού αιώνος, στις 4 Δεκεμβρίου 1997, η Κοινότητα καταργήθηκε μετά την προσάρτηση της Κοινότητας στο νέο Δήμο Μεσσαπίων, ο οποίος δημιουργήθηκε σύμφωνα με το Σχέδιο «Καποδίστριας», που ακολουθήθηκε με τη συνένωση δήμων και κοινοτήτων, έως το 2010. Πλέον, η Τριάδα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα δημοτικά διαμερίσματα, τόσο σε έκταση όσο και σε πληθυσμό (περίπου1500 κατοίκους), του νέου μετασχηματισμένου Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων, έπειτα της νέας διοικητικής διάρθρωσης του προγράμματος «Καλλικράτης» του Υπουργείου Εσωτερικών.

Ιστορικά στοιχεία

Το όνομα προέλευσης του χωριού, ακόμη, δεν έχει αποδειχθεί με ακριβή και αντικειμενικά στοιχεία. Σύμφωνα με μαρτυρίες και υποκειμενικές γραπτές πηγές, φανερώνονται δυο ερμηνείες. Μια εξ αυτών, φανερώνει, πως πρέπει να οφείλεται στο βυζαντινό ναό της Αγίας Τριάδας, ο οποίος βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του οικισμού και ακολούθως έδωσε το όνομά του στο χωριό. Μια άλλη θεωρία, την οποία πολλοί κάτοικοι πιστεύουν και θεωρούν ως την επικρατέστερη, είναι ότι οι τρεις κύριες δραστηριότητες/ ασχολίες των κατοίκων, η κτηνοτροφία, η γεωργία και η υλοτομία ενέπνευσαν τον ίδιο τον Κριεζώτη στην ονοματοδοσία του χωριού . Άνδρες, γυναίκες και μικρά παιδιά, δούλευαν σκληρά τη γη, πολλές ώρες την ημέρα και παρ’ όλα αυτά, οι συνθήκες διαβίωσης και επιβίωσης ήταν πολύ δύσκολες. Σκορπίζονταν στα χωράφια, τους λόγγους και τα δάση, ως γεωργοί, βοσκοί και ξυλοκόποι. Τα τρία χαρακτηριστικά και αντιπροσωπευτικά σύμβολα για την κάθε μια ασχολία, κοσμούν με ιδιαίτερο τρόπο το υπόλευκο μαρμάρινο επιστύλιο της κύριας εισόδου του αρχοντικού της οικογένειας Κριεζώτη, με ένα αριστοτεχνικό διασταυρούμενο ανάγλυφο μοτίβο. Το ανάγλυφο μοτίβο φέρει πέλεκυ, γκλίτσα και στάχυ.marmarinoepistylio

 

Χωροταξικό Σχέδιο

 Το χωριό Τριάδα είναι χτισμένο πάνω σε λόφο, ενώ περιβάλλεται από απέραντες πεδινές εκτάσεις και στα βορειανατολικά της με δασικές εκτάσεις. Επί τουρκοκρατίας, η Τριάδα αποτελούσε τσιφλίκι , ενώ αργότερα ένα τμήμα της δωρίστηκε στο Νικόλαο Κριεζώτη, ενώ το υπόλοιπο το αγόρασε ο ίδιος από τη χήρα του ναύαρχου Αντώνη Κριεζή το 1835 με δάνειο που του παραχώρησε η ελληνική κυβέρνηση.

Ως οικισμός αναγνωρίζεται το 1836, αλλά δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι τότε σχηματίστηκε με τη χαρακτηριστική ρυμοτομία της που παρατηρείται μέχρι σήμερα.

Η Τριάδα ως οικισμός ήταν μικρού μεγέθους και αποτελούνταν από ανθρώπους που κυρίως είχαν έρθει για να εργασθούν στα κτήματα του Κριεζώτη. Η ανάπτυξη του οικισμού και η συσσώρευση πληθυσμού με τα χωρικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά προβλήματα που την συνόδευαν, σε συνδυασμό με την ψήφιση του Νόμου (17-7/16-8-1923. «Περί Σχεδίων Πόλεων, Κωμών και Συνοικισμών του Κράτους και τηςοικοδομής αυτών») και μιας σειράς διαταγμάτων που αφορούσαν λεπτομέρειες του κτισίματος των οικοδομών, της υγιεινής των πόλεων, της ανταλλαγής οικοπέδων κ.α. αποτέλεσαν πιθανό εφαλτήριο για τον πολεοδομικό της σχεδιασμό και τη ρυμοτομική χάραξη.

Κατά την ανοικοδόμηση των περισσότερων νεοελληνικών πόλεων, που ακολούθησε την εφαρμογή του νόμου, αναλάμβανε αρχικά το σχεδιασμό του αστικού χώρου η κυβέρνηση, οι νεοσύστατες αρχές την εφαρμογή του σχεδίου και η ιδιωτική πρωτοβουλία έδινε υλική υπόσταση στα σχέδια. Στην προκειμένη περίπτωση, δεν υπήρχε άρχουσα τάξη που θα οργάνωνε το μνημειακό χώρο με πλατείες, εκκλησίες και σχολείο, παρά μόνο ο κύριος κάτοχός του- η οικογένεια Κριεζώτη- που θα αποφάσιζε για την οργάνωσή του χωρίς τεχνικούς περιορισμούς. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει ότι η οργάνωση του σχεδίου του χωριού δεν πρέπει να παρουσίαζε τις δυσχέρειες που παρατηρούνται στη διαρρύθμιση μιας ήδη κτισμένης πόλης.

Δεν είναι εξακριβωμένο το γεγονός αν τη χωροταξική οργάνωση ανέλαβε η κυβέρνηση ή αν πρόκειται για εξολοκλήρου ιδιωτική πρωτοβουλία. Υποδεικνύεται ότι μάλλον ισχύει η δεύτερη πρόταση κρίνοντας από τον πολεοδομικό σχεδιασμό που κλίνει περισσότερο στο ρωμαϊκό παρά στον ιπποδάμειο, συνδυάζοντας την ακτινωτή του κέντρου και την τετραγωνισμένη με παραλλήλους και καθέτους στις επεκτάσεις ή προεκτάσεις αυτού.[1]

Συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός της Τριάδας φαίνεται ότι έχει ως κέντρο της το αρχοντικό των Κριεζώτηδων και την πευκοφυτευμένη πλατεία-πλέον- που οδηγούσε σ' αυτό, διατηρώντας ταυτόχρονα στοιχεία ορθογώνιων συστημάτων δρόμων που αναπαριστούν την έννοια της ισονομίας στους υπόλοιπους κατοίκους του οικισμού.

 

 

Διαβάστε περισσότερα στο triadaevias.gr