Τα cookies επιτρέπουν μια σειρά από λειτουργίες που ενισχύουν την απόλαυση του dirfys.gr. Χρησιμοποιώντας αυτόν τον ιστότοπο, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies, σύμφωνα με τις οδηγίες μας

elen
A+ R A-

ΦΡΑΓΚΟΚΡΑΤΙΑ-ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ

vavoulajpg

ΒΑΒΟΥΛΑ

Ο τόπος καταγωγής των κατοίκων της Μακρυκάπας. Βρίσκεται 6 χιλιόμετρα Βορειοανατολικά του χωριού Μακρυκάπα, στη νότια πλευρά της Ταναΐδας. Από την μορφολογία του χώρου και τις οχυρώσεις είναι φανερό ότι οι κάτοικοι ζούσαν εκεί από τον φόβο των επιδρομών. Τα Βάβουλα κτίστηκαν την εποχή της Φραγκοκρατίας για να ζήσουν ελεύθεροι. Κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας στο χωριό ζούσαν 600 οικογένειες. Μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους το χωριό άρχισε σιγά-σιγά να αδειάζει ώσπου το 1882 έφυγε και ο τελευταίος κάτοικος.

Οι κάτοικοι των Βαβούλων δημιούργησαν την Μακρυκάπα, την  Γλυφάδα, τον Πάλιουρα, τον Άγιο Αθανάσιο, τον Πισσώνα, τους Καθενούς και αιμοδότησαν  με κατοίκους τα υπόλοιπα χωριά.

ΜΑΡΓΕΛΙΑ (Καθενοί)

Τρία χιλιόμετρα νότια του χωριού Καθενοί βρίσκεται ο ερειπωμένος ναός της Αγίας Τρίτης. Εκεί τοποθετούνται τα μαργέλια, ο παλιός οικισμός των Καθενών. Σύμφωνα με τις ντόπιες παραδόσεις το χωριό υπήρχε μέχρι το 1470. οπότε και σύμφωνα με την παράδοση φαρμακώθηκαν από τους κατοίκους του χωριού Γίδες, επειδή στο τοπικό πανηγύρι είχαν ταΐσει με γαϊδουρινό κρέας (ζώο με μισή οπλή) που απαγόρευε η θρησκεία και θεωρείτο μεγάλο αμάρτημα.

ΖΙΑΜΕΤΙ ΒΟΥΝΟΥΣ

Τέσσερα χρόνια μετά την κατάληψη της Εύβοιας από τους Τούρκους ,το 1474 στα Οθωμανικά φορολογικά κατάστιχα, η περιοχή των Βούνων αναφέρεται σαν Ζιαμέτι Βούνο. Συμπεριλαμβανόταν επίσης το χωριό Όρθυ, άγνωστο που και η Αγία Κυριακή. Ο πληθυσμός του χωριού αποτελούταν από 2 σπίτια μουσουλμάνων,

207 σπίτια Χριστιανών  , άγαμοι 35  ,χήρες 20.

ΠΑΛΙΟΧΩΡΙ-ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ-ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Οικισμοί στην περιοχή Σκουντέρι. Ο τόπος καταγωγής των κατοίκων της Στενής. Άγνωστο το πότε κτίστηκαν οι τρεις οικισμοί θεωρούνται όμως σύγχρονοι με τα Βάβουλα και τον Απόκρημνο. Ο Πύργος που διασώζεται χτίστηκε την εποχή της Φραγκοκρατίας.

ΣΤΕΝΗ

Το 1790 άρχισε ο οικισμός της Στενής από τους κατοίκους του Σκουντέρι που δεν μπορούσαν να αντέξουν τον τούρκικο ζυγό. Λόγω φυσιολογίας του εδάφους οι Τούρκοι δεν μπορούσαν να περάσουν στο χωριό. Επικεφαλής του αγώνα τα χρόνια της Τουρκοκρατίας ήταν ο επιλεγόμενος «Καπετάνιος».

ΚΑΛΥΒΙΑ

Επειδή οι πιέσεις των Τούρκων γίνονται σκληρότερες οι κάτοικοι της Στενής αναγκάστηκαν να καταφεύγουν στα Καλύβια. Ήταν λίθινα κτίσματα καλυμμένα με κορμούς δένδρων για να είναι δύσκολος ο εντοπισμός τους.

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 21

Η παραδίρφυα περιοχή έπαιξε μεγάλο ρόλο στον αγώνα για την απελευθέρωση της Εύβοιας. Οι κάτοικοι της περιοχής συμμετείχαν στην δυνατότερη γραμμή άμυνας της Εύβοιας Άγιος – Μακρυμάλη – Απόγκρεμνος – Βάβουλα – Στενή. Η γραμμή αυτή κράτησε τους Τούρκους εγκλωβισμένους για μεγάλο χρονικό διάστημα μέσα στη Χαλκίδα και δεν τους άφησε περιθώρια να επεκταθούν στην υπόλοιπη Εύβοια και να καταπνίξουν την επανάσταση. Ο όγκος των γεγονότων είναι πολύ μεγάλος και δεν παρέχεται η ευχέρεια να τα παρουσιάσουμε αναλυτικά. Θα αναφέρουμε μερικά αποσπασματικά γεγονότα ενδεικτικά όμως για την τεράστια προσφορά των κατοίκων της περιοχής στον αγώνα για ανεξαρτησία.

ΒΑΒΟΥΛΑ

Λίγο πριν την επανάσταση οι Τούρκοι αποφάσισαν τον αφοπλισμό των Ελλήνων. Στην επιτροπή της Μέσης Εύβοιας ορίστηκε και ο Πρωτοσύγκελος Μακάριος Βαρλαάμ. Ο Βαρλαάμ ήταν φιλικός και έριχνε στάχτη στα μάτια των Τούρκων μαζεύοντας άχρηστα όπλα. Ενώ η επιτροπή ήταν στα Βάβουλα ο Βαρλαάμ μαθαίνει ότι επαναστάτες από την Βόρεια Εύβοια είχαν φθάσει στον Άγιο. Κατόπιν συνεννόησης με τον Παπακωνσταντή Κουσκούτη έστησαν ενέδρα στο δρόμο για το Κοντοδεσπότι. Σκότωσαν τους Τούρκους και ο ιερέας συναντήθηκε με τους επαναστάτες στον Άγιο. Εκεί συνέταξαν την πρώτη επαναστατική διακήρυξη της Εύβοιας.

ΣΤΕΝΗ

Όταν έφθασε η είδηση να παρουσιασθούν οι δημογέροντες στις τούρκικες αρχές κανένας δεν έπεσε στην παγίδα. Αντίθετα οι νεότεροι παρουσιάσθηκαν στα επαναστατικά σώματα. Με την οπισθοχώρηση των Ελλήνων μετά την ήττα στον Βατώντα οι Τούρκοι έφθασαν έως τον Μεγάλο Βράχο της Στενής. Ο γέρο Κάτζιος με την στεντόρια φωνή του ειδοποίησε το χωριό. Τα γυναικόπαιδα κρύφτηκαν στα καλύβια ενώ οι Στενιώτες  από τον ψηλό βράχο διέλυσαν τους Τούρκους. Αυτοί φεύγοντας επιδόθηκαν σε λεηλασίες και άρπαξαν τα γιδοπρόβατα που βρήκαν στον κάμπο. Μερικοί τολμηροί Στενιώτες έφθασαν ως την Χαλκίδα και αφού σκότωσαν τους φρουρούς τα έφεραν στο χωριό.

ΑΠΟ ΤΑ ΒΑΒΟΥΛΑ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ

Μετά την απελευθέρωση άρχισαν οι Βαβουλιώτες να εγκαταλείπουν το μέρος τους, να δημιουργούν νεα χωριά και και να αιμοδοτούν με πληθυσμό τα υπόλοιπα. Τα μέρη όπου πήγαιναν δεν τους ήταν άγνωστα. Είχαν εκεί τα κοπάδια τους. Δημιούργησαν την Μακρυκάππα, τον Πάλιουρα, τον Άγιο Αθανάσιο, τους Καθενούς, τον Πισσώνα, τα χωρία της Γλυφάδας.

 

ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΜΑΤΙΑ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΡΦΥ

ΑΓ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ

Η πρώην κοινότητα του Αγ. Αθανασίου απέχει 30χλμ. από τη Χαλκίδα και σήμερα ανήκει στο Δήμο Διρφύων. Έχει 400 κατοίκους και παράγει δημητριακά, σιτηρά, κτηνοτροφικά και δασικά προϊόντα. Όμορφο γραφικό χωριό κτισμένο στους πρόποδες της Δίρφης μέσα σε πυκνά πευκοδάση, τρεχούμενα νερά και κάθε λογής βλάστηση. Το χωριό δημιουργήθηκε μετά την απελευθέρωση από τους Τούρκους από τους κατοίκους των Βαβούλων. Ναωνυμικό τοπωνύμιο από τον ομώνυμο ναό ο οποίος παραδόξως δεν είναι το καθολικό του χωριού αλλά το κοιμητήριο. Καθολικό του χωριού είναι ο ναός των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης