elen
joomla menu problem
A+ R A-

Γνωρίζοντας το Άγιο Όρος

Στο Άγιο Όρος, η φιλοξενία αποτελεί θεσμό ιερό και πατροπαράδοτο. Μάλιστα, λένε ότι όταν ένας οδοιπόρος, ταξιδευτής επισκέπτεται κάποια από τις 20 βασικές μονές της χερσονήσου του Άθω, το πρώτο πράγμα που κάνουν οι μοναχοί είναι να του προσφέρουν λίγο τσίπουρο. Γνωρίζοντας ότι μπορεί να είναι κουρασμένος και πιθανό λαχανιασμένος, το τσίπουρο θα βοηθήσει να σταματήσει ο ιδρώτας. Ύστερα, ο επισκέπτης δέχεται κέρασμα ένα λουκούμι, ώστε να ανεβεί το ζάχαρο και να πάρει τα πάνω του. Η προσφορά υποδοχής ολοκληρώνεται με ένα ποτήρι νερό, με το οποίο τελικά δροσίζεται, οπότε και ύστερα αρχίζουν οι μοναχοί να του μιλάνε ...

Το κακοτράχαλο έδαφος και η έλλειψη δρόμων αποκόπτουν από την ηπειρωτική Ελλάδα την αυτοδιοίκητη Χερσόνησο του Άθω, που αποτελεί κέντρο του ορθόδοξου μοναχισμού για πάνω από μία

χιλιετία. Οι 20 μονές της προσεγγίζονται μόνο δια θαλάσσης. Οι προσκυνητές μπορούν να επισκεφθούν το Άγιον Όρος μόνο με φέριμποτ και μόνο αν έχουν προμηθευτεί μια ειδική άδεια, το διαμονητήριο. Τα φέριμποτ ξεκινούν από την Ουρανούπολη, ενώ η ειδική άδεια εισόδου που προμηθεύεται κάθε επισκέπτης του δίνει αρχικά το δικαίωμα να μείνει στο Άγιο Όρος τέσσερις μέρες, με δωρεάν διαμονή και διατροφή.

Η αυτοδιοίκητη πολιτεία προσελκύει κάθε χρόνο χιλιάδες προσκυνητές, αλλά μόνο άντρες. Όπως λένε Αγιορείτες μοναχοί, η είσοδος των γυναικών στη χερσόνησο απαγορεύεται ως ένδειξη σεβασμού προς τη Θεοτόκο, καθώς το Άγιο Όρος ή Όρος Ευσέβειας, όπως συχνά αποκαλείται, είναι αφιερωμένο στην Παναγία. Έτσι, η πιο κυρίαρχη μορφή στο Άγιο Όρος, είναι η υπεραγία Θεοτόκος, που αποτελεί και την μοναδική γυναίκα που απεικονίζεται στους τείχους των μονών.

Αν και λεωφορείο βρίσκει κανείς μόνο για τη διαδρομή Καρυές – Δάφνη, ώστε να συνδέεται η πρωτεύουσα (Καρυές) με το λιμάνι (Δάφνη), ο ασκητικός τρόπος που πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν πεζοί να επισκεφθούν τις μονές, δεν τους εμποδίζει να γευτούν την ομορφιά του Αγίου Όρους. Τα ιστορικά μνημεία που διασώζονται, όπως εικόνες, τοιχογραφίες, βιβλία και αντικείμενα στις βιβλιοθήκες  δεν θα απογοητεύσουν κανέναν που ενδιαφέρεται για την πολιτισμική κληρονομιά του τόπου. Ακόμη, η αγνότητα της φύσης και η ορθολογική διαχείριση της με την οποία οι μοναχοί εκμεταλλεύονται τα αγαθά της χερσονήσου, δεν μπορούν παρά να κεντρίσουν την περιέργεια επισκεπτών με ανεπτυγμένη την οικολογική τους συνείδηση.

Ίσως η πιο αξιοσημείωτη αναφορά σχετικά με το Όρος Ευσέβειας, αποτελεί το κοινωνιολογικό περιεχόμενο που μπορεί να αποκομίσει κανείς, ιδιαίτερα μάλιστα όταν συναντήσει τις ζωντανές κοινότητες των μοναχών, που σαφώς διαφέρουν από τις σύγχρονες κοσμικές κοινωνίες ως προς την οργάνωση και τον τρόπο ζωής. Πολλοί άντρες κατά καιρούς, νιώθοντας ενοχές για τον τρόπο ζωής τους και αναζητώντας συγχώρεση και πνευματική γαλήνη και ελευθερία, αποφασίζουν κάποια στιγμή να αφήσουν τον κοσμικό κόσμο και να μείνουν στο Άγιο Όρος. Όπως μαρτυρά και ο σταυρός που για τους μοναχούς αποτελεί σύμβολο το οποίο αντιπροσωπεύει τη ζωή τους, άνθρωποι όπως οι παραπάνω αφήνουν τον κόσμο για να ζήσουν σε σχετική απομόνωση, με σκοπό να «σταυρώσουν» τα πάθη τους.